مقالات

خواص روغن دنبه

خواص روغن دنبه

درگذشته مصرف دنبه گوسفندی بسیار رواج داشته و نسبت به گوشت گوسفندی دارای قیمت بیشتری بوده است. از دنبه گوسفند روغنی بدست می‌آید با نام روغن دنبه که دارای خواص بسیار زیادی است که کاهش کلسترول بد و سم‌زدایی بدن از نمونه‌های عالی این خواص هستند.

روغن دنبه

روغن دنبه دارای رنگ سفیدبرفی است، هنگامی که ذوب شود شفاف می‌شود و در دمای اتاق یخ نمی‌زند. این محصول حاوی 13 اسید چرب آلی از جمله 54 درصد اسیدهای غیراشباع (اولئیک، لینولئیک) است. روغن دنبه دارای نقطه ذوب پایینی است، بنابراین راحت‌تر و سریع‌تر توسط بدن جذب می‌شود.
در کشورهای آسیایی، افسانه‌هایی درباره فواید روغن دنبه وجود دارد. این روغن اول‌ازهمه، یک محصول مغذی است که به شما امکان می‌دهد به‌سرعت از بیماری و ضعف بهبود پیدا کنید، علاوه بر این، حداکثر قدرت و انرژی را به بدن می‌دهد.
روغن دنبه حاوی اسیدهای چرب ترانس نیست و این بزرگ‌ترین مزیت آن از نظر بهداشتی است! تهیه این روغن ارزشمند با روش‌های صحیح می‌تواند کمترین مضرات را در بین تمامی روغن‌ها برای بدن داشته باشد.
بر اساس طب سنتی غذاهایی که دارای طبعی گرم هستند برای سلامتی بدن انسان مفیدترند و دنبه گوسفندی و روغنی که از آن بدست می‌آید دارای طبع گرم است.
خواص روغن دنبه
• روغن دنبه سبب ایجاد تناسب‌اندام می‌شود. خوردن این ماده غذایی سبب می‌شود تا افراد به وزن ایده‌آل خود برسند. به‌ویژه این روغن برای خانم‌ها در هر سنی مفید است و استفاده از آن منجر به عادی‌سازی سطوح هورمونی، بهبود سنتز هورمون‌ها و به‌حداقل‌رساندن خطر ابتلا به ناباروری می‌شود. این محصول شرایط یائسگی را تغییر داده و عمر و جوانی را برای زنان افزایش می‌دهد.
• روغن دنبه پیری بدن و ایجاد تصلب شرایین را کاهش می‌دهد و درعین‌حال عملکرد قلب و مغز را بهبود می‌بخشد. دانشمندان ثابت کرده‌اند که خوردن روغن دنبه در دوران بارداری، زمانی که اعضای بدن جنین در حال تشکیل هستند، ضروری است. ازاین‌گذشته، این روغن طبیعی دقیقاً حاوی موادی است که برای رشد جنین موردنیاز است.
• بیوشیمی مشخص کرده است که چربی‌های حیوانی (کلسترول) برای سنتز هورمون‌های مهم در بدن انسان موردنیاز است. مردانی که روغن دنبه می‌خورند هرگز از کاهش عملکرد جنسی و ناتوانی جنسی رنج نمی‌برند.
• این محصول ازآنجایی‌که طبع گرمی دارد در فصل زمستان مفیدتر است، زیرا انرژی می‌دهد و صرف تنظیم حرارت و تولید گرما می‌شود.
• روغن دنبه از مسمومیت الکلی جلوگیری می‌کند، اروپاییان مرسوم است که آن را با نوشیدنی‌های الکلی قوی سرو می‌کنند. یک محصول با منشأ حیوانی برای افراد سیگاری مفید است. قطران و سایر مواد مضر را به‌خوبی از ریه‌ها خارج می‌کند.
• دنبه دارای ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و مواد مغذی فراوانی است. گوسفندان برای تغذیه از انواع گیاهان استفاده می‌کنند به همین دلیل دنبه گوسفندی سبب استخوان‌سازی، استحکام استخوان‌ها، تقویت قوای بدن و… می‌شود.
• هضم روغن دنبه بسیار راحت است اما باید توجه کرد که فرد حتماً تحرک و فعالیت بدنی داشته باشد و بعد از مصرف دنبه بی‌تحرک نباشد زیرا تحرک و فعالیت سبب می‌شود تا دنبه به‌خوبی جذب بدن شود.
• دنبه دارای خاصیت ضدافسردگی است و با مصرف آن می‌توان به درمان افسردگی و پیشگیری از آن کمک کرد.
• دنبه دارای اسیدهای چربی است که توسط کبد جذب و هضم می‌شود و افراد می‌توانند با مصرف این ماده غذایی انرژی ازدست‌رفته خود را بدست بیاورند.
• دنبه گوسفندی برای سلامتی و شفاف‌سازی پوست صورت بسیار مفید است، مالیدن روغن دنبه بر روی پوست صورت، باعث رفع تیرگی‌های حاشیه صورت و شفاف شدن پوست می‌شود. از این روغن به‌عنوان مرطوب‌کننده و آب‌رسان قوی استفاده می‌کنند که باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود. خوردن روغن دنبه به همراه غذا و یا طبخ غذا با استفاده از آن بر روی شفافیت پوست تأثیر می‌گذارد. همچنین با کمک روغن دنبه می‌توان موهای صاف و درخشان‌تری داشت. خوردن روغن دنبه به همراه برنج و…. در طول زمان باعث می‌شود تا موهای فرد بلندتر و ضخیم‌تر شود.
• افرادی که دارای شکستگی استخوان هستند می‌توانند با مصرف دنبه گوسفندی، به فرایند جوش خوردن استخوان‌هایشان کمک کنند. یکی دیگر از خواص مهم این ماده این است که از رماتیسم و پوکی‌استخوان جلوگیری می‌کند.
• روغن دنبه برای افرادی که در طول روز تحرک و فعالیت بسیار زیادی دارند و نیاز به انرژی زیادی دارند مناسب است زیرا هیچ‌گونه عوارضی برای این‌گونه افراد وجود نمی‌آورد و به‌راحتی جذب بدن می‌شود. این روغن از نظر طب سنتی جزو دستورات دارویی محسوب می‌شود. درگذشته افراد به همراه دنبه مقداری آویشن و یا مرزه به‌عنوان مصلح مصرف می‌کردند تا از عوارض احتمالی آن پیشگیری کنند.

 

خواص روغن دنبه

نوشته های مشابه