مقالات

تفاوت روغن زرد و روغن دنبه

تفاوت روغن زرد و روغن دنبه

تفاوت روغن زرد و روغن دنبه : روغن زرد و روغن دنبه هر دو جزو روغن‌های حیوانی هستند و هرکدام ویژگی و فواید خاص خود را دارند. در این مقاله ما قرار است به تفاوت روغن زرد و روغن دنبه بپردازیم. اما قبل از آن بهتر است راجع به این دو نوع روغن کمی بدانیم.

روغن زرد

از آنجایی که در گذشته دستگاه‌های سرمایشی برای نگه‌داری مواد غذایی وجود نداشت، مردم باید فکری می‌کردند تا بتوانند آن‌ها را برای مدت طولانی نگه‌داری و مصرف کنند. مثلا برای نگه داری کره آن را به روغن تبدیل می‌کردند به این صورت که کره را می‌جوشاندند تا آب و دوغ آن حذف شود.

روش تهیه روغن زرد

مقداری کره را داخل قابلمه بزرگ ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید تا ذوب شود/بعد از اینکه کره‌ها ذوب شد مقداری نمک اضافه کنید(به بهتر بخار شدن دوغ کمک می‌کند)/هنگامی که کره به صورت ملایم شروع به جوشیدن کرد کمی آرد داخل قابلمه ریخته و هم بزنید تا گلوله نشود/وقتی دوغ شروع به بخار شدن کند روغن کف می‌کند، در این مرحله مدام هم بزنید تا روغن سر نرود/هنگامی که کف‌ها خوابید و روغن شفاف شد زیر آن را خاموش کنید/از صافی رد کرده و در طرف مورد نظر بریزید.

فواید روغن زرد

تقویت سیستم ایمنی بدن
کمک به دستگاه گوارش
حاوی ویتامینK,D,A,E
دارای خواص ضد سرطانی
عدم ایجاد الرژی محصولات لبنی
درمان سوختگی و التهاب
رفع خشکی پوست
تقویت چشم
درمان سرفه

روغن دنبه

از دیگر روغنهای حیوانی می‌توان روغن دنبه را نام برد، این روغن از دنبه گوسفند تهیه می‌شود که در دم آن قرار دارد.

روش تهیه روغن دنبه

مقداری دنبه را به قطعات ریز تقسیم کنید/یک شب در آب نمک رقیق بخوابانید/سپس دنبه‌ها را ابکش کرده و در ظرفی بریزید/ بسته به اندازه دنبه ۱یا۲ لیوان آب بریزید /بگذارید روی حرارت ملایم تا به ارامی داغ شده و به شکل سوزن سوزن بجوشد/ سپس از صافی رد کرده و در ظرف مورد نظر بریزید.

فواید روغن دنبه

کنترل چربی خون
افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد
تقویت قوای بدن
ضد افسردگی
پاک کننده روده
درمان شکستگی استخوان

تفاوت روغن زرد و روغن دنبه

همانطور که گفتیم برای اینکه به تفاوت این دو روغن بپردازیم نیاز بود که بدانیم این روغنها چگونه تهیه می‌شوند. روغن دنبه و روغن زرد هر دو جزو محصولات و روغن‌های حیوانی‌ هستند اما تفاوت روغن دنبه وروغن زرد در این است که روغن دنبه از دنبه گوسفند تهیه می‌شود و روغن زرد از کره گوسفند یا گاو تهیه می‌شود.

تفاوت روغن زرد و روغن دنبه

تفاوت روغن زرد و روغن دنبه